Umetnost ali sprevrženo dejanje?

, , Komentarji so izklopljeni za Umetnost ali sprevrženo dejanje?

Še ne tako daleč nazaj sta prah dvigovali sicer kar stara fotografija noseče Simone Semenič z razrezano slovensko zastavo in performans Maje Smrekar.

O okusih se ne razpravlja

»Ne obstaja dobra ali slaba umetnost, obstaja le umetniško delo, ki je blizu resnice ali zelo oddaljeno od nje.«

Dragan Živadinov

Z mislijo Živadinova se seveda da strinjati. Stari Rimljani pa so govorili: »De gustibus non est disputandum.« Res je, o okusih se ne razpravlja. Performans Smrekarjeve me ni navdušil, vzbujal mi je celo odpor. Sem pa sem sprejel, da gre za umetniško dejanje, ki ga pač ne razumem in ga nikdar ne bom. Pa saj tudi baleta ne razumem. In to kljub temu, da sem videl kar nekaj baletnih predstav.

Vir: Twitter

Ta fotografija pa se mi zdi kar posrečena zadeva. Ne ravno za Prešernovo nagrado, ampak saj je ne podeljujem jaz. Spadam med ljudi, ki imamo do zaukazanih simbolov relativno indiferenten odnos. Sežig zastave se mi na primer v ustreznih okoliščinah zdi primerna in sprejemljiva oblika protesta. Uporaba državnih simbolov kot sporočilno dejanje v umetnosti zame torej ni sporno.

Drugega kot stud pa ne morem čutiti ob dejanju Petra Davidčenka, ki je pred državnim zborom pojedel živo bitje. Pustimo za trenutek ob strani, da je chiroptera ali netopir po uredbi o zavarovanih prosto živečih živalskih vrstah ogrožena in varovana živalska vrsta in se najprej posvetimo tej »umetnosti«.

Umetnost

Wikipedija pravi, da z besedo umetnost danes razumemo vse tiste dejavnosti, katerih namen je ustvarjanje del z estetsko vrednostjo. Umetnost pogosto nima praktičnih ciljev. Vsekakor pa je namenjena duhovnemu uživanju, dojemanju in osebnemu uživanju. Kaj ima estetsko vrednost, pa je seveda stvar zornega kota.

Vir: Facebook

»Pojesti živega netopirja – bolni simbol naše pandemije – pomeni ustvariti in ubiti mitologijo naše svobode in zdravja v enem dejanju.”

Fotopub

Kakšno estetsko vrednost ima pojesti živo bitje? Kakšen duhovni ali osebni užitek da takšno dejanje? Kako s tem ustvariš in ubiješ mitologijo? Tu enostavno ne gre več za umetnost, ampak za sprevržen um ekscentrika, ki se je za štiri leta umaknil od družbe in naj bi živel le od trupel povoženih živali. Gre za pridobivanje pozornosti človeka, ki je »raziskoval naravna zdravila« za covid-19 in ima idejo, da ga netopirji lahko pozdravijo.

Prepovedano dejanje

Kaznivo dejanje nezakonito ravnanje z zaščitenimi živalmi in rastlinami predpisuje zapor do treh let za tistega, ki nezakonito usmrti zaščiteno žival. Zanimiva pa je kvalificirana oblika, kjer je zagrožen zapor od šestih mesecev do petih let, če je takšno dejanje storjeno v hudodelski združbi za izvedbo takih dejanj.

T.i. performans je bil napovedan in reklamiran, fotografiran in sneman. Na posnetku se vidi, da je »umetniku« nekdo podal škatlico, v kateri je bila prestrašena žival (netopirji so sesalci in čutijo strah). Fotopub ima tako na spletni kot na Facebook strani objavljeno fotografijo Davidčenka z netopirjem v ustih. Pri dejanju je torej sodelovalo kar nekaj ljudi. Ali gre za hudodelsko združbo za izvedbo takih dejanj?

Seveda je tu še kaznivo dejanje mučenja živali, ki predpisuje denarno kazen ali zapor do enega leta storilcu, ki surovo ravna z živaljo ali ji po nepotrebnem povzroča trpljenje. Na posnetku se dobro vidi, da netopir ni umrl takoj.

Celi svet se zgraža nad španskimi bikoborbami. Pa vendar tam ne jedo živih živali.